2006-07-15 18:52 #0 av: Didring

När kom de första serierna? Hur uppstod de och var? Vilka var de första superhjältarna? Läs här och få svar!


Det är omdiskuterat när de första tecknande serierna uppstod. En uppfatting är att den första var den amerikanska The Yellow Kid som kom 1896. Den bestod av komiska teckningar med text på figurens kläder. Andra menar att ursprunget finns i Frankrike eller Storbritannien, men problemet är oftast att dra gränsen mellan en skämtteckning och en serie.


Men om vi bestämmer oss för att en serie är ett antal bilder i följd som används för att berätta något så kom de första serierna i Sverige på 1790-talet då Johan Tobias Sergel och Carl August Ehrensvärd gjorde små bildserier. Mot slutet av 1800-talet växte skämtpressen fram, och särskilt signaturen OA – Oskar Emil Andersson vars "Mannen som gör vad som fallerhonom in" blev en succé. Utomlands skapades nästan samtidigt Krazy Kat, Mutt och Jeff, och Pop-eye.

I Sverige fanns serierna vid den här tiden mest i jultidningar och veckopress, medan det i exempelvis USA tidigt fanns serier i dagstidningar. Här hemma kom serierna till dagspressen på 30-talet, och genom att exempelvis Bulls Presstjänst, grundat 1929, började man ta in och distribuera utländskt material. 1937 startade Musse Pigg-Tidningen som innehöll svensktecknade Disneyserier. Tidingen försvann dock nästan lika snabbt igen. Istället kom Veckans Serier 1942-1943 och Karl Alfred 1946-1953, båda i stort format efter modell som i amerikanska dagstidningsserier.

Börskraschen 1929 blev en vändpunkt för serieindustrin. Äventyret fick bildformat och karaktärer som Flash Gordon, Dick Tracy, Tarzan och TinTin gjorde sitt intåg.

I slutet av 1940-talet fick serietidningarna i sin nuvarande form sitt Svenska genombrott, främst genom Centerförlaget och Bonnierägda Serieförlaget (idag Semic). Och världen över utvecklades serierna, bara mellan 1940-1945 lom omkring 400 superhjältar i Stålmannenstil.

Men på femtiotalet stannade expansionen plötsligt av och istället uppstod något som kan liknas vid en häxjakt på serier. En psykiatriker, Frederic Wertham, skrev till och med en bok om seriernas dåliga inverkan:  The Seduction of the Innocent. Samtidigt föddes klassiska serier under den här tiden. I Sverige kom den ambitiösa barnserien Tuff och Tuss som ett svar på den negativa uppfattningen kring mediet. I USA dök Snobben upp för första gången, en synbart oskyldig serie om en grupp barn och en hund; men som i själva verkat var startskottet för den tänkande och intellektuella seriekonsten. Ett annan storhet som föds under denna tid är Astérix, av René Goscinny och Albert Uderzo. Asterix är en idag den mest lästa franska serien, och nya filmer är under produktion.

 

Serievågen fortsätter med en fantasyvåg på sextiotalet, med karaktärer som Fantastic Four, Hulken och X-Men och sist men inte minst Spindelmannen, och som sen gör Marvel till det ledande företaget på markanden.  

Med 1970-talet blev debatten kring serier åter kritisk, på samma gång som kvalitetsserien fick komma in på bibliotek och kulturliv. Det är dessutom nu som det första seriefanzinen dyker upp och även förlag som Galago och Epix gör serievärlden lite större.

Under 1990-talet händer det emellertid något med både serier för vuxna och de vanliga seriealbumen. En djup nedgång blir inte bättre av att Bonnierägda Semic 1997 sålde sin serieutgivning till danskägda Egmont så att en monopolsituation uppstod. På senare år har mediet dock hämtat sig en del och en större konkurrens från norskägda Full Stop Media har inträtt.

Några småförlag toppat av Optimal Press kompletterar marknaden i dag, många gånger med en fräsch generation svenska serietecknare inriktade självbiografiska serier och vardagsrealism. Här har de serieskolor som uppstod bland annat i Malmö och Gävle fungerat som en grogrund för 2000-talets serieskapare.

 

 

 

Relaterade länkar

Av: Didring

Datum för publicering

  • 2006-07-15