Annons:
Etikettserieskapare
Läst 893 ggr
precis
6/13/08, 7:03 PM

undersökn: Seriealbum eller film?

Jag har ett par manus, som jag jobbat på i något år. Nu vill jag ha respons på vilken form som jag ska börja tillverka de här i. I vilket media skulle du helst vilja se/läsa de här historierna som jag tänker berätta? På vilket sätt "konsumerar" du helst ett bra manus?

Förstår ni frågan? Det finns ju en del bra och dåliga exempel på när ett seriealbum blir till animerad tv-serie och ibland till teaterpjäs, biofilm. Arne Anka, Manga-, Marvel- & andra superhjältar. S.k Cross-over-syndication.

Det enklaste, snabba sättet är som skönlitteratur, jag har ju utkastet nedskrivet, så det skulle inte ta så många veckor att börja trycka böcker. Att illustrera scenerna till bildrutor skulle kanske ta ett par månader, om jag gjorde allt själv och bara tuschade. Om jag ska göra animerad kortfilm, så behöver jag anlita en eller ett par till, tillverka i nåt 3d-program som Maya, Blender el.dyl… Och då kanske det tar ett år eller mer att bli klar…

Förstår ni mitt dilemma? :)

Diskutera gärna bra / dåliga exempel.

Bok, skönlitteratur, bara text utan bild.
Seriealbum. svartvitt.
Seriealbum, färg.
Teaterpjäs.
Långfilm inspelad med skådisar.
Tv-serie insp m skådisar.
Tv-serie, animerad.
Långfilm, animerad.
Flera olika, så man själv får välja
Ingen aning…

Annons:
Sehvrin
6/22/08, 2:24 AM
#1

Jag tycker det är riktigt svårt att veta utan att känna till något om texterna, men förmodligen så borde det vara flera olika som jag tycker (om jag känner mig själv rätt)

Jag gillar alla de medier du skrivit upp, men seriealbum är ju ett trevligt medium och förmodligen det (förutom skönlitteratur) som är mest tillgängligt (på så sätt att man kan konsumera det var man än befinner sig, till skilnnad från filmer och teater)

Men är det ett bra manus så konsumerar jag det gärna på vilket sätt som helst.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

morgon
6/22/08, 11:01 PM
#2

Som sagt, det handlar mycket om vilken typ av historia det är, men serier är ju aldrig fel :-)

 Är ju ett väldigt öppet medie också att använda, kan göars mycket med.

precis
6/24/08, 7:31 PM
#3

Intressant att se lite reaktioner & diskussioner. Mitt manus som jag nu i första hand tänker mig är en lite långsam historia. Ingen action-äventyr-effekt-packad hetsjakt. Det är två huvudpersoner, en man och en kvinna. och ganska lite repliker. Lite underfundiga detaljer insydda i handlingen och i saker som de "vandrar" förbi på sin promenad.

Jag såg att didring som var värd för den här sidan har startat ett litet eget förlag. jag försöker komma i kontakt med henne för att diskutera samarbete.

Upp till toppen
Annons: