Annons:
Etikettsatir
Läst 946 ggr
Didring
9/5/06, 8:17 PM

Karikatyrer

Vad tycker ni om detta? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=628969

Varför upprör karikatyrer så? Tycker ni att det är värt att lägga så mycket vikt vid?

Annons:
precis
9/5/06, 8:42 PM
#1

vi har ju uttrycks- och pressfrihet i den här delen av världen. så jag hoppas att karikatyrtecknare (och konstnärer, journalister osv.) får fortsatt fria ramar.

det som väcker uppmärksamhet är oftast inte själva teckningen/publiceringen, utan en person som tolkar karikatyren/skämtet/konsten som något helt annat. och inte förstår att det är fritt fram att tycka och kritisera vad man vill inrikta sin satir mot.

detta kanske skulle ligga som en parallell-tråd i politik.ifokus???

Dolomit60
8/23/08, 3:13 AM
#2

Palestina konflikten är ju givetvis ömtålig. Förståligt från båda sidor sett; Många på båda sidor har  nära anhöriggas död eller liknande.

Samtidigt måste jag nog medge att jag tycker vissa Israeler är något känsligare än vad som rimligt är.

Jag tänker på den här instalationen, som attackerades, av en Israelisk diplomat för några år sedan exempelvis.

Tolkningen av ett sådant konstverk, är ju inte helt entydigt.  Det finns god grund att anta att det blod som båten seglade runt i var både palestinskt, och Israeliskt…….

Det kan väl inte vara fel i sig att påpeka att mycket blod har flutit, och att palestinakonflikten är ett samtidshistoriens sorgekapitel ? !

Nu har jag inte sett den aktuella teckningen. Men sant är väl att även palestiner har dödats, och det yttersta ansvaret ligger givetvis ( i alla fall rent formellt ) på de politiker, som sitter vid makten. Så att Olmert görs ansvarig för palestiniers död är väl inget överraskande - de borde han själv inse´ !

När jag läser artikeln får jag känslan av att den här nazi-parralellen kanske inte är helt hållbar, som tolkning…..

OM den emellertid ÄR DET måste jag nog säga att budskapet är lite väl onyanserat.

Den enskiljde Israelen, kan ju inte rå för att han är född istaten Israel - och kan således inte ställas till svars för Den Israeliska statens politik.

Israeler är inte i sig onda rasister på npgot sätt, oach givetvis inte att jämföra med nazister.

Om man däremot avser att den zionistiska politiken -och då inte minst den högerzionistiska, är jämförbar med nazismens politik, blir det genast en helt annan sak. Högerzionismen HAR ofta rasistiska drag.  Själva ide´n bakom en judisk stat är ju i sig själv, om inte direkt rasistisk, så i alla fall starkt chavunistisk !

Om terror, och förföljelse på grund av religion, eller etniskt ursrung riktas mot judar, eller Palestinier,  borde väl knappast göra någon skilnad ? !

Att jämföra  vissa politiska tendenser i Israel, med Hitlers, är väl närmast en generalisering, någelunda i  linje med den generalisering, man från Israeliskt håll, gör när man spränger ett hus, och eventuellt överlevande familjemedlemmar, ansvariga för vad EN av familjemedlemmarna har företagit sig - bara för att ta ETT exempel.  ( Huvudsaken är lixom att det är palestinier generellt, som straffas  )

Detär ju staten Israel uttalade taktik, att inte bra hämnas, utan också att hämnas mångfaldigt.

Jag har själv varit i Israel. Jag har mött Israeler, som varit i oppossition till Staten Israels officiella politik (Det verkar rätt tufft ! ! ! ) Jag har mött kristna som anser sig stå utanför konfliten - fast dom lever mitt i den. ( Kanske lika bra förståss) Och jag har mött Israeler som har ansett att "palestinier är bra, för dom kräver inte så mycket i lön", Jag har träffat Israeliska soldater, som hara hatat Palestinier, och öppet visat sin avsky för mig, när dom förstått att jag personligen varit i kontakt med Palestinier. osv.

Palestinier i Israel behandlas som en slag andra klassens mäniskor. Dom är välkomna, så länge dom erbjuder billig arbetskraft. Därefter  skall dom helst lämna Israelisk mark, eller åtminstånde dra sig tillbaka till de arabiska områdena, som oftea hårdbevaka av polis, som gör ständiga personkontroller, och lägenhetsrazzior etc. Om dom har ett par mil till arbetsplatsen är inte arbetsgivarens problem - och heller inte regeringens - tydligen…… ( Likheterna med Sydafrika, som Israel samarbetade med under apartheidregimen är slående ! )

Kort sagat; palestinierna har status av ett lite högre stående arbetsdjur ! Högerzionister drar sig sällan för att rätt och slätt framställa palestinier generellt, som terrorister, eller åtminstånde potentiella terrorister !

När någon trettonårig pojke fått ben och armar brutna på västbanken , eller Israel har skjutit mot någon ambulans igen, så är det förståligt, att sådana här teckningar kommer fram - onyanserad eller ej.

Och som landets Premiärminister utsäts för så oförsonlig, och stark kritik, har han två val: Antingen erkänner han , och tar tydligt avstånd, från staten Israels många väldokumenterade övergrepp mot oskyldiga palestinier, och  tar även avstånd till Staten Israels krav på en stat där social status är etniskt bestämt - Eller också blir han ställd till ansvar, för den politik, han vägrar fördömma, med följd att fok gör "elaka" nidteckningar av honom.

Så är det att vara politiker - inte minst i ett land som Israel !

Och i ett land där tortyr, hämdattacker från båda håll, massor av mördade civilister, familjetragedieer, sorg och desperation, får man nog räkna med att kritiken till tider kanske också blir lite onyanserad, "orättvis"och affekterad.

Samtidigt är ju överdriften, och leken med just nyancer, en del av själva stomen i satiren som sådan.

Sett ur det perspektivet framstår ju bilden närmast som sympatisk, för att vara stir ! ( Det är ju trots allt bara EN död palestinier ! )

Givetvisska vi ha rätt att kritisera folk som är ansvariga för krig, tortyr, diskrimination, och föröljelse ! Och givetvis ska vi ha rätt att använda satiren i sakens tjänst !

Men lika självklart kommer alltid maktens män, och kvinnor försöka försvara sina gärningar, och misstänkligöra oppossitionen !

Det här verkar vara ett sådant exempel.

Upp till toppen
Annons: