Annons:
Etikettäventyr-fantasy
Läst 982 ggr
Sehvrin
7/7/06, 9:51 PM

Sandman av Neil Gaiman

Någon som läst denna serie? Den handlar om Drömmarnas furste (Dream)och hans syskon, The Endless (Destiny, Death, Dream Destruction, Desire, Despair och Delerium) Ibland är de huvudpersoner, ibland har de bara biroller och andra karaktärer har huvudrollen.

Vilken är er favoritkaraktär? Favoritdel av serien?

Omröstningsfråga: Tycker du Sandman är bra?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Wizeguy_Carola
7/8/06, 10:24 AM
#1

Vilken typ av serie är det? Alltså "vanlig" eller Manga? Så jag vet var man ska gå för att försöka få tag på den, blev lite nyfiken på den…

/Carola

Sehvrin
7/8/06, 12:54 PM
#2

Det är en "vanlig" serie.

Genren är typ fantasy-skräck-saga (genren varierar en hel del, men fatasymomentet är iaf alltid där) samt innehåller en (hel) del mörk humor.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Didring
7/8/06, 12:58 PM
#3

Hm, låter lite intressant,. vet du om den brukar gå att låna på bibliotek?

Sehvrin
7/8/06, 1:17 PM
#4

#3 Tror inte det, den finns inte översatt till svenska nämligen, men du kan ju alltid fråga, kanske är ett snällt bibliotek som kan skaffa den =)

Hm, ser att jag glömt att skriva att serien är rätt lång (10+1 volymer) fast varje volym är en någorlundad avslutat del av historien i sig.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Wizeguy_Carola
7/8/06, 6:50 PM
#5

Mörk humor kan vara riktigt roligt ibland, låter som en serie jag ska försöka få tag på :)

Hoppas jag kan övertala något bibliotek att ta in dem.. ananrs så får man väl försöka med någon bokhandel.

/Carola

morgon
7/11/06, 3:37 AM
#6

Malmö Stadsbibliotek har alla delarna, även om det brukar vara lång väntelista på dem, på engelska då iochförsig.

Men jag kan bara hålla med och säga att det är en riktigt bra serie som alla borde läsa. Den är en smart serie med många bottnar och blandar in detaljer från gamla serier, fabler och mytologier.

Favoriterna är väl ganska många men Death är ju alltid med, Matthew är kul och dem bibliska brödrerna är också najs.

Annons:
Didring
7/11/06, 11:09 AM
#7

Ah, najs, då ska jag ställa mig i kö på dem - typ nu.

Sehvrin
7/11/06, 10:33 PM
#8

[hm… jag skrev massor här, men det försvann visst… skriver det igen nån annan gång]

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

precis
7/12/06, 11:03 PM
#9

Jag rekommenderar Neil som författare. jag har just avslutat Anansi Boys, helt vild, corny mix mellan fiction/fabel/fantasy… borde bli ruggigt svårt att illustrera eller filma den…

falken1981
7/14/06, 9:30 PM
#10

Det lilla jag läst gillar jag! Ska nog försöka bearbeta hela serien -  i rätt ordning den här gången Cool

zzaga
10/30/06, 12:04 AM
#11

Det går att beställa böckerna även om inte just ens eget bibliotek har dom. Det kostar en femma eller tia tror jag.

Jag har precis läst första boken i sandman serien. Än så länge är jag nog mer förtjust i hans böcker. Newerwhere, Coraline, American goods, Good omens (med T. Prattchet)  och Stardust till hör mina favoriter.

Här kan man hitta mer info om hans böcker:

http://www.neilgaiman.com/

precis
10/30/06, 11:04 AM
#12

jag lånar gärna ut min "Anansi Boys", eller skänker den till den som betalar portot :)

det kom faktiskt en tår i ögonvrån när jag kom till sista sidorna o insåg att den var slut…

Sehvrin
6/22/08, 2:34 AM
#13

Jag läste nyligen ut vol 9 - The Kindly Ones, av serien och den var underbart bra, helt i klass med mina andra två favoritvolymer: Vol 1 -Preludes and Nocturnes och vol 4 - Season of Mist.

Utan att avslöja för mycket kan jag säga att den knöt an till allt som hänt i de tidigare volymerna på ett eller annat sätt. Det känns som om resten av serien var en lång (och bra) prolog till just denna volym.

Så nu har jag bara en volym kvar av serien (plus Endless Nights) men volym 10 kommer inte att stå i min bokhylla i ca 1,5 år innan jag läser den, det är en sak som är säker (Det gjorde nämligen 9:an, och jag vet inte riktigt varför, men jag är glad att jag äntligen läst den)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
6/24/08, 1:23 AM
#14

Har inte läst, men tror nog att du kommer försöka få mig att läsa Sandman efter sommaren:P

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: